Kundinsikt Kund- och marknadsteamet

Vad skulle få dig att betala med mobilen?

Kund- och marknadsteamet

på Transformator Design

Kund- och marknadsteamet på Transformator Design stöttar företag och organisationer i att utveckla kundsäkrade tjänstestrategier och arbeta kunddrivet i sin affärsutveckling.

Mobila betalningar är ett hett ämne, men varför vill inte kunden betala med mobilen? För att kunden ska ändra sitt beteende måste det finnas en bra anledning, och idag finns det inte det.

Nu kan du som kund betala med mobilen. Men om det inte finns någon stark fördel med att betala med mobilen gentemot att använda kortet, eller kontanter, kommer kunden inte att ändra sitt beteende, detta skrev Marguerite Reardon den 22 oktober 2012 i CNET News. Det intressanta med Marguerite Reardons artikel är hennes resonemang kring hur vi får kunden att ändra sitt beteende. Hon menar att det spelar ingen roll hur bra, eller hur omskriven en tjänst är, finns det inte något kundvärde kommer kunden ändå inte att använda tjänsten. Med andra ord spelar det ingen roll hur bra tjänsten är enligt leverantören, om tjänsten inte förenklar för kunden kommer kunden ändå att betala enligt gamla mönster.

Marguerite Reardon nämner att det finns ett stort problem med dagens mobila betalningar: det finns ingen anledning för kunden att betala med mobilen istället för med kortet. Utan fördelar finns det heller ingen morot för att använda en ny tjänst, det gamla sättet funkar ju! Hittills har tjänsteutvecklingen drivits av handlarna och det är fortfarande oklart varför tjänsten är bra för kunden. Först när kunden ser en fördel med att betala med mobilen kommer kunden att vilja ändra sina gamla vanor.

Att nyckeln ligger i att hitta kundvärdet är inget unikt för mobila betalningar, det gäller all tjänsteutveckling. Men hittills har denna enkla insikt glömts bort och framtidens betalningstjänster för mobilen måste utvecklas tillsammans med kunden om de ska bli uppskattade. För, i ärlighetens namn, varför skulle det vara lättare för kunden att ta fram mobilen ur fickan och betala än att ta upp kortet från plånboken och dra det vid kassan?

Trots att det idag är 2012 så har vi samma grundproblem som 2006, året då det började pratas om mobila betalningar. Hur får vi kunden att ändra sitt beteende? Innan vi börjar ta fram en betalningstjänst för mobilen måste vi skaffa oss kundinsikter som tjänsten kan byggas på. Vad skulle få kunden att ta fram telefonen istället för kortet när de ska betala? Vad är jobbigt med att betala med kort? Går dessa saker att förbättra genom att använda mobilen istället? Först när vi har löst dessa problem kan vi ta fram en betalningstjänst för mobilen.

Anuj Nayar, senior director of global communications for Pay Pal, skrev i sin blogg: ”Kunderna måste förstå värdet och fördelarna med att ändra sitt beteende. Kundvärdet kan inte vara ett annat sätt att betala, det måste vara bättre.”

Taggar