Kundinsikt Daniel Ewerman

Ungdomar dömer ut de traditionella bankerna

Daniel Ewerman

Vd och grundare av Custellence och Transformator Design samt författare

Daniel är författare till boken Kundupplevelse: Varför vissa organisationer lyckas - och andra inte! Samt vd och grundare av Custellence (ett digitalt verktyg för kundresor) och servicedesignföretaget Transformator Design.

För ett tag sedan läste jag en artikel att amerikanska ungdomar är negativa till traditionella banker (Svenska Dagbladet 3 april 2014), men detta är inte bara en amerikansk företeelse kan jag intyga. När vi har pratat med bankkunder så tycker även de svenska ungdomarna att de traditionella storbankerna är omoderna och inte alls förstår deras behov. Bankernas framtid står på spel om de traditionella bankerna inte börjar lyssna på ungdomarna.

Ungdomar vill ha ekonomisk översikt och hjälp med vardagsbehov. De vill snabbt och lätt förstå sin privatekonomi och konsekvenserna vid olika val. Få hjälp att hantera sin vardagsekonomi så som påminnelser när det är dags att betala räkningar, eller om de går över sin budget. Idag erbjuder många banker kundmöten när man fyller 18 år. Detta tycker många ungdomar är positivt. Att prata med en livs levande person som förklarar hur det fungerar uppskattas mycket av ungdomarna, även om relationen därefter är helt digital.

För att vi enkelt ska förstå ungdomars behov har jag sammanfattat behoven i tre punkter:

1)   Ungdomar vill ha översikt över sin ekonomi. Hur mycket har spenderats, och på vad.

2)   Ungdomar vill kunna förstå vad som är normalt och jämföra sig med det.

3)   Ungdomar vill kunna se avvikelser, både om de följer sin budget eller om de blivit lurade och exempelvis en avgift har dragits två gånger.

Behoven kan se enkla ut, men än så länge är det ingen storbank som lyckats tillgodose alla behoven. Dock finns det företag som faktiskt har lyckats sätta fingret på behoven, och ett av företagen är Tink. Tink hjälper människor att få koll på sin ekonomi genom att sammanställa inkomster och utgifter samt visualisera vad pengarna har spenderats på. Genom ekonomisk översikt kan du snabbt och tydligt se avvikelser i din ekonomi.

Tiden då ordet bank associeras till en byggnad är passerat. Förr i tiden stod de pampiga storbankerna för säkerhet. Idag är det annorlunda. Säkerhet är fortfarande en viktig fråga men i en elektronisk värld handlar säkerheten inte om tjocka ståldörrar utan snarare smart och smidig teknik. Dagens ungdomar vill inte betala för att bankerna ska husera på fina adresser och på flotta kontor. Endast företag som kan lösa deras behov är de beredda att ge sina pengar till.

Därför är det viktigt att de traditionella gammelbankerna förstår, att när de blundar för ungdomarnas behov gör de sig själva en otjänst. För om storbankerna inte möter ungdomarnas behov finns det andra företag som är beredda att göra det. Och det kanske är lättare för ett trovärdigt företag, som redan finns i ungdomarnas liv att starta bank, än för att en bank att bli trovärdig. Bankbranschen ligger i topp bland branscher som kommer att omstörtas av de unga kunderna.

Detta blogginlägg är även publicerat på Finanslivs blogg.

Taggar

  • Patrik Malmquist

    Kolla in Atom Bank och Virgin Money i UK skall du få se på lite andra bank koncept.

    • Emma Patel

      Tack för tipsen 🙂