Kapacitetsbyggande David Bruér

Startups måste utgå ifrån kundbehov

David Bruér

servicedesigner

David Bruér jobbar som servicedesigner på Transformator Design.

På Sthlm Tech Meetup pitchar olika startups. Det läggs mycket tid och energi på att förklara ny teknik och affärsmodeller men väldigt få startups pratar om kundbehov. Här skulle servicedesign kunna bidra med viktiga verktyg så att produkten eller tjänsten blir relevant utifrån kundens ögon. 

Varje månad (i över 2 års tid) har företagare, designers, utvecklare, hackers, investerare och många andra samlats under ett och samma tak. Nämligen på Sthlm Tech Meetup på Hilton vid Slussen. Ett Tech Meetup inleds ofta med diverse nyheter och tillkännagivanden och efterföljs sedan av en paneldiskussion med olika teman. Varje meetup avslutas med att tre startups pitchar sina affärsidéer live på scenen för att inspirera, underhålla och framför allt för att få feedback på hur de kan utveckla sitt koncept vidare. Den som leder det hela, och är expert i ämnet, heter Tyler Crowley.

Tyler Crowley är en amerikan som anlitats av Stockholm Business Region för att bidra med sina erfarenheter från Los Angeles startupscen, och för att locka utländskt intresse till Stockholms startupscen. Och han har lyckats! Sthlm Tech har vuxit från att ha varit en samlingspunkt för en mindre skara drivna IT-entreprenörer till ett av de största samlingseventen för startups i hela Europa.

Trots namnet handlar Sthlm Tech Meetup inte om teknik. Fokus ligger snarare på de problem man löser för användarna och vilken affärsmodell man använder. Som servicedesigner är detta något jag relaterar till eftersom grundstommen i servicedesign är ökat kundvärde. Problemet, som jag upplever det, är att man idag kommunicerar kundvärdet genom att betona funktioner som konkurrenterna inte har och hur de kommer positionera produkten på marknaden. Men att vara annorlunda är inte samma sak som att vara relevant.

Att bygga en tjänst eller en produkt är lite som arkitektur. Om man inte får grunden rätt genom att möta väl förankrade behov, drivkrafter och drömmar hos kunderna blir allt annat sekundärt. Om det du bygger inte har verkligt värde för någon spelar det ingen roll hur tekniskt avancerad din produkt är, eller hur innovativ din affärsmodell blev. Om kunderna inte upplever att du gör deras liv lättare, eller roligare, kommer de inte heller bryr sig om din lösning. De kommer istället lägga all sin energi på att försöka lösa sina problem, på egen hand.

Eftersom startups ofta befinner sig i en fas av tester och experimenterande är det viktigt att det alltid finns en ständig kontakt med de personer som ska använda produkten eller tjänsten. Entreprenörer har därför en fantastisk möjlighet att bygga en trogen publik genom att inte bara göra något som är annorlunda jämfört med konkurrenter, utan också bygga något som etablerar en känslomässig kontakt med kunderna. Varför inte samskapa något med kunderna?

Vi på Transformator Design vet, efter erfarenhet, att människor som upplever en positiv känsla när de använder en produkt eller tjänst tenderar att berätta om den för sina vänner. Desto bättre upplevelse, desto mer och oftare kommer de att berätta om tjänsten eller produkten. Teknik däremot kan lätt kopieras av konkurrenter, men en bra kundupplevelse är betydligt mer komplicerat att kopiera. Därför bör startups investera i kundbehov redan från ruta ett.

Trots att design, som ett strategiskt verktyg, har blivit alltmer accepterat finns det fortfarande ett behov av att utbilda entreprenörer i värdet av utveckla på kundbehov. Att fördjupa sig i sina kunders behov, drömmar och drivkrafter innan man bygger en lösning.

Som servicedesigner ser jag fram emot ett Sthlm Tech Meetup med temat kundbehov. På detta meetup vill jag att idépitcharna verkligen framhäver en designdriven strategi och att alla startupen har utgått ifrån kundbehov och har gjort det till ett försäljningsargument, likvärdigt med teknik och affärsmodell.

Taggar

  • Jonas Nervik

    Håller helt med. Har träffat flertalet start-ups som försöker attrahera investerare genom obefintliga bevis på kundbehov. Segmenteringen av kunder baseras oftast på geografi, storlek, eller omsättning. Man är totalt omedveten av potentiella kunders behov och attribut såsom kundernas Jobs, Pains & Gains och kundernas relevans av detsamma i förhållande till sitt Värdeerbjudande. Konsekvensen blir att Affärsänglar bedömer Entreprenören och teamet före en hållbar affärsmodell. Den allmänna uppfattningar bland änglar är att affärsmodellen ändå kommer att ändras flera gånger under resan, medans entreprenören och teamet är svårare att ändra. Skulle det inte vara en mindre risk, mer kostnadseffektivt och högre sannolik att lyckas för alla inblandade om man gör jobbet rätt från början genom att leda bevis att nya tjänster har ett existensberättigande på marknaden, innan man lanserar och kör ”trial & error” i skarpt läge, även fast entreprenören och teamet är oerfaret? Givetvis räcker det inte med ett kundbehov som kan leda i bevis och som sedan visar sig vara lyckat genom bra omsättning. Även kostnadssidan måste vara genomtänkt och effektiv för att säkra ett bra resultat. Men utan en underbyggd segmentering som baseras på relevanta kundbehov finns de facto ingen som vill betala för dina tjänster och då spelar det ingen roll hur är bra inlåsningsmekanismer, skalbarhet, etc som affärsmodellen innehåller;
    -Inga kunder, ingen omsättning… //Jonas Nervik