Branschfokus Tian Tang

O2o-lösningar är hett i Kina

Tian Tang

Customer Experience Manager

TianTang jobbar som Customer Experience Manager på Ding- Town där hon använder sig av tjänstedesign för att förbättra kund- och medarbetarupplevelsen i samtliga kanaler - online och offline.

En av de hetaste tillväxtområden i Shanghai är o2o-startups (o2o är en förkortning av online to offline). Överallt poppar det upp onlinetjänster. Även i Sverige är det inte ovanligt att en fysisk tjänst kompletteras med en digital tjänst, men i Kina har denna trend verkligen exploderat. 

Nu håller o2o-trenden att ta Kina med stormsteg. Många företag satsar därför på tjänster som skär igenom flera kanaler och därmed både är online och offline. Exempel på det är boka taxi, boka bord på en restaurang eller beställa hemkörning av mat. Idag kan du beställa matvaror på nätet men tjänsten att leverera matvarorna är en offlinetjänst. Du boka taxi via en app men själva taxiresan är en traditionell tjänst och detsamma gäller med restaurangbesöket.

Onlinetjänsternas syfte är att på ett smidigt sätt koppla samman människors behov med tjänster. Därför har allt fler företag, stora som små, börjat intressera sig för hur de på bästa sätt kan använda sig av digitala kanaler för att hitta nya kunder och underhålla relationen till sina befintliga kunder. Den blomstrande utvecklingen av wifi, internet i mobilen, smartphones och GPS-funktioner har förändrat våra vardagsrutiner och vår livsstil på ett radikalt sätt. Linjen mellan det virtuella och verklighet har allt mer börjat suddas ut när du bara behöver klicka på en knapp för att få allt ifrån hemleverans av mat till en taxi.

Enligt CLSA analytikern, Paul Mckenzie, anpassar sig kineserna väldigt snabbt till nya mobila tjänster och betalningssätt. En av anledningarna är att Kina har flest smartphone-användare i världen, detta tillsammans med att kineserna gärna använder mobilen för att uträtta vardagliga ärenden gör att o2o-trenden har ökat i Kina. Dagens o2o-trend började med att företag ville locka till sig nya kunder genom att erbjuda rabatter genom QR-kuponger, vanligtvis genom WeChat. Denna form av digital marknadsföring har sedan utvecklats till att erbjuda nya digitala tjänster.

De två största internetaktörerna i Kina, Alibaba och Tencent Holdings, har båda aggressivt börjat bygga ut sina onlineplattformar. De satsar främst på Kinas traditionella sektorer; retail och service. Eftersom det har gått väldigt bra för pionjärerna som satsat på onlinetjänster, har intresset ökat enormt och många branschanalytiker spår därför att o2o-sektorn kommer bli den nya guldgruvan. Att satsa på o2o-lösningar och skapa synergier mellan onlinekanaler och offlineverksamhet anses därför vara nyckeln till att lyckas i framtiden.

Några exempel på företag som satar på o2o-lösningar:

  • Ding- town – en start-upp som erbjuder en plattform för lokala tjänstelevarantörer, som butiker och restauranger, med ett digitalt gränssnitt som möjliggör kostnadsfri hemleverans. Startupen har redan fått ett startkapital på 100 miljoner RMB (ca. 13,6 milj.).
  • Både ALIBABA och Tencent group har skapat en LBS -app (Location-Based Service) som möjliggör för taxichaufförer att se vem som beställer taxin och var kunden befinner sig. På så sätt kan chaufförerna välja de körningar som är mest lönsamma när det är mycket trafik, exempelvis på fredagkvällar.
  • Uber är också på väg in på den kinesiska marknaden och Baidu, som är en av världens mest använda söktjänster och dominerar den kinesiska marknaden, investerade 6 miljarder dollar för att få rättigheterna i Kina.

Vi har antagligen bara sett början på denna utveckling och med stor sannolikhet kommer vi att få se fler, innovativa och banbrytande kinesiska O2O-tjänster utvecklas i framtiden.

Taggar