Affärsmodell Erik Widmark

Servicedesigner, det nya drömjobbet

Erik Widmark

senior servicedesigner

Erik Widmark jobbar som senior servicedesigner på Transformator Design.

Vill du förbättra världen i små steg? Är du nyfiken och har du lätt för att prata med nya människor? Tycker du om att vara kreativ? I så fall passar nog yrket Servicedesigner dig! Och det bästa av allt är att det kommer att behövas många inom en snar framtid.

Sverige har fått ett nytt drömjobb, servicedesigner (även kallat tjänstedesigner). Men alla känner nog inte till yrket och ännu mindre vad man har för arbetsuppgifter eller vem som passar. Därför tänkte jag passa på att beskriva en servicedesigner och förhoppningsvis inspirera till att fler vill jobba med att designa fantastiska tjänster.

En servicedesigner är en nyfiken, empatisk människokännare med förmåga att förstå vad människan vill ha och behöver. I hjärtat på en servicedesigner finns kreativitet och drivkraft att lösa komplexa problem. Som servicedesigner översätter du insikter om människors behov till spännande idéer och lösningar som de både behöver och vill ha. Inte sällan är servicedesignern dessutom duktig på att konkretisera tankar och idéer till skisser, prototyper, scenarion eller metaforer. Det bor en storyteller i alla servicedesigners.

Till vardags jobbar en servicedesigner i interdisciplinära team. Du kommer sannolikt att få jobba med både industridesigners, ekonomer, kommunikatörer, etnografer, affärsutvecklare, marknadsförare och researchers. Beroende på vilken kanal en tjänst utvecklas för, kan du även få arbeta tillsammans med interaktionsdesigners, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter, varumärkesspecialister m.fl..

Det bästa med att vara en servicedesigner

Som servicedesigner blir du aldrig helt fullärd och det finns alltid utrymme att utvecklas. Du kan antingen specialisera dig på någon del i service designprocessen (strategisk analys, research, visualisering). Eller varför inte fördjupa sig i att utveckla tjänster för en viss kanal eller för en viss bransch?

Det är inom tjänster och upplevelser som världsekonomin utvecklas starkast. Som servicedesigner kan du påverka framtidens erbjudanden som vi konsumenter kommer att få ta del av. Men också förbättra medborgarnyttan genom att utveckla tjänster för till exempel offentlig sektor. Med andra ord, du kan göra stor skillnad!

Så här ser branschen ut

Som servicedesigner kan du jobba på företag som driver egen aktiv tjänsteutveckling, till exempel banker eller myndigheter. Men det finns också ett antal konsultbyråer som har specialiserat sig på olika typer av service design.

Service designmetoderna har vuxit fram ur industridesign och flera industridesignbyråer har därför ett huvuderbjudande inom produktformgivning men kan även erbjuda service design. Men det finns också företag som är specialister på vissa verktyg som används i service designprocessen, exempelvis researchföretag. Andra företag är experter på en specifik tjänstekanal, exempelvis webbyråer. På Transformator Design i Stockholm (där jag jobbar) är vi experter på service design. Vi utvecklar helt enkelt tjänster oberoende av kanal och skapar även kundsäkrade tjänstestrategier för företag och organisationer. Man kan säga att vi är en renodlad service designbyrå.

Så här utbildar du dig till servicedesigner

Det finns tyvärr ingen service designutbildning i dagsläget. Men däremot finns det kurser som fokusera på service design (bl.a. Linköpings Universitet). Vi tycker att det borde satsas mer på att utbilda servicedesigners, särskilt med tanke på att det är ett efterfrågat jobb på en het marknad. Vi hade därför önskat att service designkurser hade inkluderats i de ordinarie designutbildningarna i Sverige. Men det hade också varit bra om det hade skapats hela masterutbildningar i service design. En masterutbildning hade varit ett perfekt tillfälle för olika akademiska discipliner att möts och tillsammans lära sig mer om service design. Låt oss därför hoppas att utbildningsutbudet snart kommer ikapp efterfrågan på marknaden och att det inom en snar framtid finns utbildningar till alla er som vill bli servicedesigners!

5 snabba om servicedesignern

  • Vision: Alla tjänster bygger på sanna kundinsikter
  • Mission: Kunden (slutkunden) har ta mig fan alltid rätt
  • Huvudverktyg: Nyfikenhet, empati, kreativitet, visualisering, frågan ”Varför?” samt en känsla av att allting går att göra bättre
  • Arbetsuppgifter: kvalitativ research, problemlösning, idégenerering, visualisering, projektledning, strategisk analys
  • Hemlig dröm: Vill göra världen lite bättre för många människor

Taggar

  • Calle

    Det finns många discipliner som glider ihop i dagsläget. Vilket är bra, men också gör att det blir lite förvirrande om vilken som ska råda. I princip all webbutveckling är (eller borde vara) service design liknande. Sedan kan man kalla det service design, effektstyrning eller task management.

    Kul i alla fall att det blir fler som får upp ögonen för detta!

    • Pernilla Dahlman

      Jag tror inte att någon disciplin behöver råda, utan snarare att de kompletterar varandra och är effektiva i olika typer av projekt. Jag upplever att många designdiscipliner har mycket gemensamt vad gäller involvering av kunden eller användaren i research och utvecklingsprocessen, i det iterativa arbetssättet med prototyper och i förmågan att visualisera del- och slutmål hela vägen genom ett arbete för att stämma av med kunden. Beskrivningen som Erik ger här gäller nog mycket för hur rollen ser ut där han arbetar. Det vore kul att se andra rollbeskrivningar här också, tex från Doberman, Antrop, Ergonomidesign eller vilken annan aktör som helst som har ett erbjudande inom design av tjänster generellt eller för specifika kanaler!

  • Björn Wikström

    Jag vill TACKA för detta inlägg. NU föll alla bitarna på plats!
    Har tidigare studerat både psykologi och sociologi med inriktning
    på förändringsarbete. När jag började plugga interaktionsdesign så
    fick jag hoppa av då jag insåg att HCI inte är det jag brinner för.

    Problemet idag är att, som du skriver, det finns ingen klarhet i vem
    tjänste designern är, än mindre än ux designern. Många gånger vill byråer och
    konsultfirmer att en person ska kunna allt. Men för tusan, jag designar och tittar
    på beteenden, det finns andra som programerar och är sjukt duktiga grafiska formgivare.

    Jag kan måla upp en bild, studera och skapa förändringar.
    Med denna artikel så föll allt på plats, min roll är inte som arbetslös
    interaktionsdesigner, jag är för tusan service designer med framtiden nära.

    Tack för en bra sida!

    //Björn