Kundinsikt Daniel Ewerman

Jag vill planera min ekonomi!

Daniel Ewerman

Vd och grundare av Custellence och Transformator Design samt författare

Daniel är författare till boken Kundupplevelse: Varför vissa organisationer lyckas - och andra inte! Samt vd och grundare av Custellence (ett digitalt verktyg för kundresor) och servicedesignföretaget Transformator Design.

Bankkunder vill ha verktyg för att kunna planera sin ekonomi. Det finns redan i många länder och även i Sverige har detta efterfrågats i åratal. Men nu verkar ett sådant verktyg vara på gång. Först ut blev Skandiabanken.
 

Igår, den 19 april 2012, gick Skandiabanken ut med att de ska lansera Sveriges första smartbank. Deras traditionella internetbank ska få nya funktioner. Köp, överföringar och betalningar ska registreras och analyseras för att kunna visualiseras grafiskt. Sverige ligger efter i denna typ av lösning men med detta verktyg tar Skandiabanken ett steg framåt.

Många människor har dåligt samvete över att de inte har bättre koll på sin privatekonomi. Att känna kontroll över ekonomin är ett stort kundbehov. Vi har förmånen att jobba med många av Sveriges banker vilket betyder att vi pratar med otroligt många bankkunder. Därför vet vi att smartbank-liknande lösningar är väldigt efterfrågade och att kunden förväntar sig att banken ska hjälpa dem att planera deras ekonomi.

Dagens internetbankerer hjälper inte kunden att förstå vart pengarna går eller hur de kan förbättra sin ekonomi. Även om det finns en rad verktyg som vill hjälpa kunden, så misslyckas alla. Problemet är att kunden själv måste mata in uppgifterna i verktyget och då blir det för omständigt. De som har provat de digitala kassaböckerna tycker att det är för jobbigt och har oftast lagt av efter någon månad.

Ingen bank verkar ha velat vara först med att lansera en smartbank-lösning. Kanske har de väntat på att någon annan skulle ta första steget för att ha något att benchmarka mot. Men nu är dagen här då Sverige faktiskt får sin första smartbank. Men för att tjänsten ska motsvara kundens förväntningar måste den ha två egenskaper:

  1. Självständigt kunna monitorera ekonomin. Detta så att kunden själv ska slippa mata in uppgifter.
  2. Erbjuda smartness. Med smartness menar jag att föreslå smarta ekonomiska drag. Till exempel bör verktyget kunna föreslå hur mycket man bör kunna spara varje månad eller att ta det lugnt med utgifterna om man har 100 kr kvar den 24:e.

Skandiabankens smartbank-lösning ser ut att vara väldigt nära det som kunderna efterfrågar. Men erbjuder den smartness som kunderna vill ha? Oavsett, blir det en uppmaning till alla banker i Sverige att anstränga sig lite till i att utveckla sina kunderbjudanden. Jag undrar därför när någon av storbankerna tar tag i frågan och lanserar något liknande?

Daniel Ewerman
VD och grundare för tjänstedesignföretaget Transformator Design

 

Andra verktyg som finns idag för planering och kontroll av privatekonomin:
www.smartbudget.se
www.spenderat.se
www.overblick.se
http://www.doughroller.net/goto.php?t=Mint&p=442
http://www.budgetpulse.com/
http://www.doughroller.net/goto.php?t=YNAB&p=442
http://www.mvelopes.com/
https://www.expensr.com/index.php

 

Taggar