Kundinsikt Magnus Kroon

Handeln måste förlänga livslängden på varorna

Magnus Kroon

Utvecklingschef på Svensk Handel

Magnus Kroon är utvecklingschef på Svensk Handel som är en medlemsdriven organisation som företräder företag inom parti- och detaljhandeln.

Kundens förändrade beteende skapar nya behov, och den som vill bli vinnare måste våga förändra sitt erbjudande. I detta blogginlägg kommer Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel, berätta om varför handeln måste förstå sina kunders behov och inkluderar tjänster när de säljer en vara eller produkt.

Handeln, som är en av Sveriges viktigaste branscher utifrån ett ekonomi- och sysselsättningsperspektiv, står inför stora förändringar. E-handel, kräsna kunder och vikten av att tänka ekologiskt hållbart kräver förändringar.
– Ur ett miljöperspektiv går det inte att köpa en ny kamera varje år. Därför kan vi inte längre bara sälja kameror. Istället måste vi försöka fokusera på om kunden har andra behov. Behöver kunden lära sig att ta bra bilder? I så fall kanske du även ska erbjuda fotoutbildningar, förklarar Magnus Kroon utvecklingschef på Svensk Handel.

Att tilläggstjänster kommer att bli allt mer vanligt är inte konstigt.
– Vi har förstått att ur ett ekologiskt perspektiv är det inte hållbart att bara sälja varor i framtiden.
En förebild när det kommer till att addera tjänster till produkten är företaget Apple.
– Apple erbjuder en massa olika utbildningar till sina produkter. Därför tror vi att framtiden handlar om att hitta nya sätt att förlänga livet på olika varor.
Med andra ord har hållbarhets-trenden lett till att second hand har gått ifrån gympasalen till finrummet.
– Vi från handelsbranschen tror att både second hand och att hyra i butik är något vi kommer att se mer av i framtiden.

Kunderna har också blivit mer kräsna, med fler förväntningar och nya behov. Därför kommer framtidens företag att vara komplexa, och branschen pratar redan idag om ”konsumtionsföretag”.
– Vi har ju förstått att vi går mot konsumtionsföretag. Konsumenter har behov, att förstå behoven och möta dem, oavsett bransch, produkt eller tjänst, tror vi är avgörande i framtiden. Om kunden exempelvis går till en sportbutik för att köpa badbyxor kanske kunden också vill köpa en resa till Thailand och en dykkurs på samma gång. Att kunna möta kundens behov på det stället där behovet uppstår är jätteviktigt.
Handeln måste därför lära känna sina kunder på djupet så att de verkligen förstår sina kunders behov och sedan börja utveckla erbjudande efter dessa behov.
– Kunden har facit! Titta på Apple. De har workshops i butikerna där de visar nya gränssnitt och får ovärderlig feedback. Vi måste våga involvera kunderna!

Ett bra exempel på konsumtionsföretag är Nytorget Urban deli på Södermalm i Stockholm.
– Urban deli är både bar, restaurang, matbutik och surdegshotell. De erbjuder en massa av olika tjänster kopplat runt produkten, maten. Nyckeln är att inte bara erbjuda en vara utan att anpassa sitt erbjudande till en målgrupps olika behov. Detta har verkligen Urban deli lyckats med.

Tre tips kring hur du lyckas i framtiden:

  1. Du måste lära känna dina kunder och förstå deras behov.
  2. Du måste kunna hantera både en fysisk- och en digitalplats, och möta kundernas behov (som kan te sig olika) på båda ställen.
  3. Du måste hitta nya erbjudanden som förlänger livet på varorna.

Taggar