Metoder Sara Frank

Götgatan Jam – Global Service Jam 2013

Sara Frank

Interaktionsdesigner

Sara Frank deltog på Götgatan Jam, en del av Global Service Jam. Till vardags jobbar hon som interaktionsdesigner på Veryday.

I helgen samlades 3000 personer i 120 städer, runt om i världen, för att designa en tjänst på 48timmar. Det handlar om årets Global Service Jam. För andra året i rad deltog jag för att inspireras av de andra deltagarna, föreläsarna och den tidspressade processen.

Götgatan Jam 1-3 mars 2013
Dag 1 

På fredagskvällen träffades alla deltagare i Transformators lokaler på Götgatan. Transformator och Bo Westerlund, Professor i Industri Design, gav oss en introduktion i service design och researchmetoder innan det blev dags att ta del av årets tema, GROW.

Initiativtagarna till Jammet uppmanade oss att inte fastna i att knäcka den bästa idén utan så fort som möjligt välja och utveckla en idé. ”Stop talking, start doing!” Ett motto som jag tror att de flesta behöver påminnas om. Nyckeln till en effektiv designprocess är just att snabbt testa sina idéer på dem som de är tänkta för. Det går inte att diskutera sig till de ultimata designlösningarna, vi måste involvera användarna i processen!

Efter uppdelningen i grupper om fyra till sex personer hade vi ca två timmar på oss att definiera:

  • Vilket problem vill vi lösa?
  • Var tar interaktionen plats?
  • Vilket resultat vill vi uppnå?

I min grupp följde två timmar av diskussion om hur vi distanserar oss ifrån varandra i den växande staden. Vad var egentligen huvudproblemet? Och varför ville vi lösa detta? När kl blev 22 var det dags att sova på saken.

Dag 2
kl. 9:00

På lördagsmorgon samlades vi för att presentera svaret på de tre frågor vi tidigare fått. Vi blev uppmanade att, i par, intervjua människor på stan om vårt definierade problem. I min grupp löd problembeskrivningen: ”Vi känner ingen anledning att interagera med varandra i det offentliga rummet.”

11:00

Med frågor om när och varför människor inleder, respektive inte inleder, samtal med okända gav vi oss förväntansfulla ut på stan för att få svar.

Att intervjua folk på stan, nästintill helt oförberedd, är pirrigt. Vi upplevde själva det fenomen som vi försökte kartlägga, nämligen det obekväma i att starta en konversation med okända men även den glädje det ger att faktiskt göra just detta!

13:00

När vår grupp samlades igen återberättade vi intervjuerna för varandra och bildade kluster av svaren vi fått som blev frön till insikter. Dessa använde vi sedan för att brainstorma idéer.

17:00

Dags att ge sig ut på stan igen. Denna gång med en prototyp för att trigga till medskapande och feedback på gruppens idé. Med en 3×2 meters pappersprototyp gav vi oss iväg ut.

Vi insåg snart det orealistiska i vår förväntan på folks reaktion av vår prototyp. Då den hölls upp av fyra förväntansfulla jammers var det svårt att utvärdera om folk skulle ha gått fram till den självmant. Men efter några modiga själars frivilliga medverkan fick vi till slut bra input på hur vi kunde förbättra vår tjänst.

18:00

Tillbaka till kontoret för pizza.

19:00

Slutspurten. Efter en snabb genomgång av de insikter vi fått påbörjade vi vår presentation av konceptet.

Dag 3

Efter många klipp i färgglada papper blev vi tillslut klara med vår prototyp i form av en film. För ett gäng trötta men glada jammers presenterade vi vårt koncept.

Det jag har fått ut av helgen är inte själva resultatet eller en revolutionerande tjänsteidé. Det jag främst bär med mig är istället insikter om min egen roll i gruppen, att ta tillvara på andras erfarenheter och inspiration till nya metoder att använda i designprocessen.

Tack alla deltagare och värdar som gjorde årets Service Design Jam möjligt!

Sara Frank
Interaktionsdesigner
Veryday

Taggar

  • http://jonashjalmar.tumblr.com/post/14558785058/jonashjalmar Jonas Hjalmar Blom

    Bra sammanfattning av en intensiv och lärorik helg, Sara! Man undrar hur många post it-lappar som förbrukades vid alla Jam världen över.

    Du som också var med vid förra jamet kanske har några tankar kring dem, vi kan ju jämföra sinsemellan? Jag tycker att Transformator hade bra struktur och schyssta break med små föreläsningar. Vad säger du om upplägget?

    • Sara Frank

      Hej Hjalmar! 
      Jag håller med om att föreläsningarna gav mervärde, speciellt då de innehöll konkreta exempel. Det tycker jag att samtliga föreläsarna kunde haft mer av. Det jag saknade var mer integrering mellan grupperna. Transformators lokaler tillät inte det på samma sätt som Dobermans, som har större och öppnare lokaler. 

      Sara

      • http://jonashjalmar.tumblr.com/post/14558785058/jonashjalmar Jonas Hjalmar Blom

        Det är sant. Miljön och lokalerna spelar stor roll. 
        Håller också med om att grupperna den här gången blev mer ensamt arbetande och det är alltid bra och givande att få höra vad andra grupper gör och få input från dem.

        Vid ett tillfälle blåste jag i visselpipan för att få nya infallsvinklar från de andra grupperna, och då kom vår grupp framåt. Du kanske minns ”nödtutan” på Doberman, den var verkligen bra.

        Kul att du också tar med insikter om din roll i gruppen (som psykologinörd blir man alltid lite stolt när grupprocesser och socialpsykologi kommer in i bilden!).