Metoder Martina Gustavsson

Global Service Jam – Söder mälarstrand

Martina Gustavsson

Senior servicedesigner

Martina Gustavsson jobbar som senior servicedesigner på Transformator Design.

Global Service Jam är en vänskaplig designtävling som anordnas världen över och i år skapades över 500 projekt. I Stockholm anordnades det två jam, Söder mälarstrand jam och Götgatan Jam. I detta inlägg får ni följa med till jammet på Söder mälarstrand.

Designbyrån Doberman i samarbete med den skotska tjänstedesignbyrån Snook arrangerade jammet på Söder mälarstrand. När två jam samarbetar kallas dessa jams ”twin jams”. En av Snooks två grundare, Lauren Currie, var på plats på Söder mälarstrand och coachade deltagarna. Jammet pågick under hela helgen men jag tittade förbi under lördagsförmiddagen för att följa deltagarna under den inledande researchfasen av jammet. 

Efter några tips på vägen från Lauren kring hur man lyckas få främlingar att vilja engagera sig och ta sig tid att svara på frågor, (gör nåt som får folk att bli nyfikna och reagera, t.ex. skapa ett plakat med en stor rubrik som väcker tanke och nyfikenhet) begav sig alla jammarna ut i det bistra stockholmsvädret för att hitta ledtrådar till hur tjänsterna borde utformas. För mig är detta kärnan i servicedesignmetodiken; att involvera användarna, att försöka förstå deras behov, drivkrafter och drömmar, för att sedan innovera nya tjänster på dessa insikter. 
Jag hängde på teamet som hade anammat årets gemensamma tema ”GROW” ur perspektivet personlig utveckling och begreppet ”bravery”, (mod på svenska). Hypotesen som teamet jobbade efter var att människor skulle behöva bli modigare för att kunna växa och utvecklas. Gruppen hade själva tagit ett steg ur sin comfort zone då de utrustat sig med ett knippe ballonger och en skylt med texten: Help! We are trying to be brave! Stockholmarna visade sig vara på sin pratsamma sida och på bara några timmar hade vi pratat med en mängd människor om deras syn på mod och när de själva senast var modiga. 
Vi insåg snabbt att det fanns en mängd olika infallsvinklar på vad mod är. Att vara modig kan vara allt ifrån att som kvinna våga bli chef inom Försvarsmakten eller välja att bryta upp från en dålig relation till att våga sälja sitt lantställe och flyttat in till stan, något som ett äldre par nyligen hade gjort. Men vi pratade även med människor som önskade att de hade varit modigare. En kvinna önskade att hon var modig nog att säga upp sig och istället börja studera. Vi träffade även en väktare som, trots att andra såg honom som väldigt modig i sitt yrkesutövande, aldrig själv hade reflekterat över att han var modig. Som väktare utsätts han dagligen för risker, men enligt honom själv gör han bara sitt jobb och han känner sig inte särskilt modig trots arbetsriskerna. Civilkurage var annars något som många tog upp. Att våga stå för det man tycker är rätt även om det medför en personlig risk ansåg många var en modig handling. Många ville också diskutera skillnaden mellan att vara modig och dumdristig, och hur gör man den avvägningen?  
När jag lämnade jammet pågick febril aktivitet bland grupperna. Det skapades prototyper, triggermaterial och fler frågor som återigen skulle testas av på användaren innan det slutgiltiga tjänstekonceptet skulle skapas ett dygn senare. Trots den knappa tiden, 48 timmar, blev alla resultaten riktigt lyckade.
Teamet jag följde skapade en digital tjänst, ”House of Bravery”, som både ska ge inspiration och stöd till den som vill bli modig.

 
 
 

Taggar

  • http://twitter.com/adamstjohn Adam StJohn Lawrence

    Tack foer att ni var med och jammade! Vi paa Global HQ var verkligen imponerade av hur de tvaa Stockholmsjammen jobbade tillsammans foer att aastadkomma en fantastisk upplevelse foer varje enskild jammare och samtidigt behoell sin eget jamidentitet. Detta visade verkligen aekta Jam-anda.

    Keep Jamming!AdamGlobalHQ