Branschfokus Fryshuset

Följ vårt drömkundsprojekt med Fryshuset!

Fryshuset

pro bono-projekt

Drömkund är ett pro bono-projekt som Transformator Design gör tillsammans med Fryshuset.

Under årets Almedalen anordnade vi, Transformator Design, en tävling. Vi sökte efter vår drömkund. Alla organisationer som jobbar med samhällsutmaningar, gärna utan vinstintresse, fick delta och priset var ett pro bono-projekt med oss!

Intresset för drömkundstävlingen och lösa samhällsutmaningar med hjälpa av servicedesign var stort. Organisationer som Skåne stadsmission, Fryshuset, Rättviseförmedlingen, Röda korset, Tech Farm och Läkare utan gränser hörde av sig och ville ha hjälp med att lösa olika utmaningar. Valet var därför inte lätt, men tillslut blev Fryshuset vår drömkund och vann därmed ett pro bono-projekt.

– Denna gång valde vi att arbeta med Fryshuset. Anledningen att det blev Fryshuset, förutom deras viktiga arbete för unga, var att de hade en väl definierad utmaning som vi hoppas kunna hjälpa dem att lösa med servicedesign-metoder, säger Martin Hanberger, senior servicedesigner, och en av de servicedesigners som kommer att jobba med drömkunds-projektet.

Både Per Brolund, senior konceptdesigner, och Martin Hanberger, senior servicedesigner, jobbar heltid med Fryshuset. 

Fryshuset är en ideell organisation för, och med, unga som funnits sedan 1984. Idag har Fryshuset cirka 500 anställda och de bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur, nöje och sociala utmaningar.

– Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat där alla kan vara med och medverka. Vår vision är att göra det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen! förklarar Anja Frey, chef för Fryshuset i Stockholm.

Fryshuset har egna verksamheter i Stockholm, Skärholmen, Husby, Göteborg, Malmö, Kalmar och Köpenhamn. Men är även representerade över hela landet via ett riksnätverk av ungdomsorganisationer.

– Vi ansökte om att bli er drömkund då vi ville ha hjälp med att paketera det vi är, kan och gör. Hur kan vi på bästa sätt hjälpa ungdomar att ta nästa steg? Det kan handla om att börja studera, få sitt första jobb eller hitta förebilder och mentorer för att våga ta nästa steg, förklarar Anja Frey.

Anja Frey är chef för Fryshuset i Stockholm. 

Fryshuset driver redan idag flera initiativ med målsättning att ungdomar ska komma in, och bidra, till samhället. Och en stor utmaning är att hjälpa ungdomar att få sitt första jobb.

– Vi måste förstå, på ett djupare plan, hur vi kan hjälpa ungdomar ut i arbete. Men vi måste också förstå hur vi kan få näringslivet att inse att ”street-smart”-kompetens (livserfarenheter) är lika mycket värt som högskolepoäng. Hur kan vi hjälpa och stötta näringslivet, och andra arbetsgivare, att våga satsa på en annan typ av kompetens? Att inte vara så traditionella utan våga tänka nytt, säger, Anja.

Drömkundsprojektet är ett kort projekt och ska vara klart på två veckor. Två servicedesigners jobbar heltid i projektet, men alla som kan (och vill) får bidra med kunskap och idéer under olika workshopsformat.

– Vårt uppdrag är att hjälpa Fryshuset, att på djupet, förstå ungdomars behov, drivkrafter och upplevda utmaningar för att närma sig näringslivet och arbetsmarknaden. Och utifrån den kunskapen ta fram material som på ett kraftfullt sätt kan kommunicera de utmaningar ungdomar upplever idag men också vilka möjligheter som finns att möta dessa utmaningar, förklarar Martin Hanberger.

Följ vårt drömkunds-projekt här i Tjänstedesignbloggen. I nästa blogginlägg kommer vi att berätta mer om processen och de första insikterna.

 

 

 

 

Taggar