Affärsmodell Emma Patel

Ett medborgardrivet Almedalen

Emma Patel

Redaktör/skribent

Emma Patel är redaktör och skriver för Tjänstedesignbloggen.

Almedalsveckan 2014 är över. Det var roligt, intensivt och vi kom hem med en massa ny kunskap. Det krävdes några dagars sömn och vila innan vi klarade av att skriva ner våra intryck, men här kommer en kort sammanfattning av Almedalen 2014. 

Med målet att både förbättra Almedalen, och världen i allmänhet, började vi dela ut hjärtan och åskmoln redan på båten till Gotland. ”Kundresan Almedalen” startade ju långt innan vi hade stigit i land i Visby. Ett hjärta symboliserar en bra kundupplevelse och ett åskmoln en upplevelse som borde förbättras. Kolla in hashtag #såhärtyckerjag om ni vill följa våra hjärtan och moln.

Sätt gärna upp egna hjärtan och moln och använd #såhärtycker jag.

Våra hjärtan och åskmoln följde även med oss till Försäkringskassans kundmötesplats, där vi hjälpte Försäkringskassan att samla in feedback om deras verksamhet från Almedalenbesökare. Eftersom Försäkringskassan jobbar medborgardrivet tvekade inte deras generaldirektör, Dan Eliasson, för att diskutera post-it-lapparna när det var dags för hans intervju inför publik. Åskmolnen blev därför bränsle till utfrågningen som skedde i kundmötesplatsen.

För oss var den stora höjdpunkten i Almendalen seminariet ”Jobba medborgardrivet och öka förtroendet i offentligt finansierade verksamheter” – ett seminarium som vi anordnade tillsammans med Försäkringskassan. Vi blev därför jätteglada när inte bara alla stolarna tog slut, utan det även stod folk längs väggarna för att kunna lyssna. Seminariet inleddes med att Daniel Ewerman (vd på Transformator Design) förklarade vad medborgarinvolvering är för något och varför designmetoder kan bidra till en bra medborgardialog. Seminariet följdes sedan av en paneldebatt där bl.a. följande frågor diskuterades:

  • Har offentligt finansierade verksamheter något existensberättigande utan allmänhetens förtroende?
  • Var står offentliga Sverige om 4 år när det gäller medborgaranpassning?
  •  Vilken roll spelar politiken för att möjliggöra medborgaranpassning?

 

Förutom Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliassson bestod panelen också av: Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg, Stockholm stads stadsdirektör Irene Svenonius och Systembolagets vd Magdalena Gerger. Även om panelen hade olika erfarenheter av att jobba medborgardrivet så delade de med sig av sina erfarenheter och förklarade varför de tror att medborgarinvolvering leder till både högre förtroende från medborgarna, nöjdare medarbetare och en effektivare verksamhet. Du kan se paneldebatten på Försäkringskassans Youtubekanal.

Att få tag på taxi under Almedalsveckan är nästan omöjligt. När vi trodde att vi skulle vara tvungna att släpa allt vårt workshopmaterial, en stor kundresa och citatskyltar genom Visbys kullerstensklädda och trånga gränder stötte vi på tjänsten Minifixar. Om du twittrar in ditt problem så dyker Minifixar upp och försöker att fixa problemet. Bra tjänst! Det var vi ju tvungna att testa och som tack för hjälpen gjorde vi en gratis utvärdering av deras tjänst i form av en kundresa.

Med över 3 000 seminarium, debatter och mingel så hann vi bara besöka en bråkdel. Men något vi la märke till, och blev väldigt glada över, var att väldigt många aktiviteter och seminarium handlade om mångfald, alla människors lika värde och jämställdhet. Värden som vi måste prata ännu mer om, med tanke på det politiska klimatet både i Sverige och i Europa.

Till sist vill vi dela ut ett hjärta till ”konceptet Almedalen”. Att medborgare gratis kan få ta del av intressanta seminarium, få möjlighet att ställa frågor till den politiska eliten och att så många organisationer och företag använder sin kreativitet för att synas i vimlet gör Almedalen till en unik upplevelse.

Vi som representerade Transformator Design i Almedalen 2014 var: Daniel Ewerman, Emma Patel, Sophie Andersson och Susanne Lundmark.

 

Taggar