Affärsmodell Maria Björklund

Ett frieri mellan service design och vår demokrati

Maria Björklund

service designer

Maria Björklund jobbar som service designer på Transformator Design.

Service design är den mest demokratiska utvecklingsmetod jag har stött på. Det borde därför vara en självklarhet att ta hjälp av service design för att involvera fler medborgare att rösta, få fler människor intresserade av politik och för att utveckla tjänster vid demokratiska val.

Det var nyligen kyrkoval och det är mindre än ett år till nästa riksdagsval. Jag minns fortfarande första gången jag fick rösta, trots att det var ett antal år sedan. Jag minns den annars svettiga lokalen i Borås där Beatles en gång framträtt och Magic Johnsson gjort ett halvlyckat försök att sätta M7 på den internationella basketkartan. Jag minns båsen, pensionärerna och lapparna. Kuvertet som skulle i lådan. Jag kände mig osäker men stolt.

Att rösta är en nästintill ceremoniell upplevelse för vissa. Helt främmande för andra. I rapporter och i media målas det upp en tydlig och stereotypisk bild över vilka som väljer att delta eller inte. Råkar du vara högutbildad, vara i medelåldern, inrikes född, gift och med en bra lönecheck är du säkert på plats den andra söndagen i september 2014 för att rösta. Är du däremot ensamstående, lågutbildad, utlandsfödd, arbetslös, ung och har lite knapert i kassan finns det stor risk att du gör något annat istället.

Något jag däremot saknar är en segmentering utifrån vilka behov och drivkrafter vi medborgare har kring att delta i demokratiska val. Det finns inte heller någon djupare förståelse över medborgarnas inre processer inför, under och efter ett val. Varför väljer man att rösta? När bestämmer man sig? Hur grundar man sitt beslut? Vilka pratar man med? Hur känner man? Vad har man för relation till politik? Hur får man fler människor intresserade av politik? Det finns många frågor som ännu inte är besvarade och än mer sällan har jag sett att medborgarna involveras i utvecklingen av tjänster kring demokratiska val.

Demokrati måste ha val och val måste ha väljare. Att öka valdeltagandet är en sak. Att öka antalet väljare som är engagerade är en annan. Båda är lika viktiga för att uppfylla demokratins grundläggande tanke: att låta folket styra. Och båda är lika beroende av att vi förstår medborgarnas behov, drivkrafter och inre processer. Att genom service design involvera medborgarna i utvecklingen av tjänster inför, under och efter demokratiska val borde därför vara en självklarhet.

Om ett år är det dags för de svettiga lokalernas blomstring igen. Innan dess hoppas jag att valmyndigheten, media och andra aktörer tar sig an utmaningen att lyssna på medborgarna. Låt 2014 bli valet med flest igenslickade kuvert och flest engagerade väljare. Valet då service design och demokrati med stapplande steg närmar sig varandra. Då kommer jag att bli stolt!

Taggar