Metoder Emma Patel

Att samutveckla med sin egen målgrupp

Emma Patel

Redaktör/skribent

Emma Patel är redaktör och skriver för Tjänstedesignbloggen.

Nu ska Arbetsförmedlingen förbättra etableringsprocessen. Därför utbildar de fyra praktikanter som själva varit nyanlända i tjänstedesign. När de är färdigutbildade kommer de att anställas för att hjälpa Arbetsförmedlingen att förstå hur etableringsprocessen kan förbättras.

Eftersom Arbetsförmedlingen jobbar kund- och medarbetarcentrerat vill de använda tjänstedesign för att förstå hur etableringsprocessen kan bli bättre. Därför utbildar de fyra praktikanter som själva har varit nyanlända, och tre av de fyra praktikanterna har också erfarenhet av etableringsprocessen, i tjänstedesign.

Bereket, Merhawit och personal från Arbetsförmedlingen utbildas i tjänstedesign. 

För några veckor sedan gick Bereket Weldegebriel och Merhawit Tesfay en av Transformator Designs grundkurser i kundcentrerad tjänstedesign. För i nästa steg, när de blir anställda, ska de intervjua nyanlända och hjälpa Arbetsförmedlingen att förstå hur etableringsprocessen kan bli bättre.
– Efter vår praktik kommer vi anställas av Arbetsförmedlingen. Vårt jobb är att intervjua nyanlända om etableringsprocessen, berättar Bereket som själv kom till Sverige för snart två år sedan.
Han är eftertänksam och väljer sina ord noggrant. Även om det märks att han inte har pratat svenska så länge så är det svårt att inte bli imponerad av att han berättar om sin praktik och framtida jobb på svenska.
– Vi kommer att göra intervjuerna på vårt modersmål. Jag tror att de vi intervjuar kommer att känna sig mer avslappnade med tanke på att vi pratar samma språk.

Bereket tror att de nyanlända kommer tycka det är lättare att prata med honom då han har gått igenom samma process och pratar samma språk. 

Merhawit som varit i Sverige i åtta år och kan väldigt bra svenska håller med.
– Det är svårt att uttrycka vad man känner genom tolk eller på ett språk som du inte pratar så bra och jag tror att de nyanlända tycker det är lättare att prata med oss. När du kommer som nyanländ är du ofta väldigt tacksam för all hjälp du får vilket gör det svårt att berätta när du inte förstår något eller diskutera problem. Du vill inte klaga. Men eftersom vi har liknande erfarenheter, och kan prata deras språk, kanske de känner sig mer avslappnade och vågar berätta hur de känner.

Att låta brukarna undersöka sin egen målgrupp är väldigt ovanligt. Detta projekt följs därför av en forskare som heter Erik Eriksson från Linköpings universitet (han kommer att berätta mer om sin studie i framtida blogginlägg). Förutom att göra intervjuer ingår det även att skriva en rapport om insikterna till Arbetsförmedlingen samt att skriva dagbok till Erik.

Merhawit tycker att metoden tjänstedesign är väldigt spännande men svårt.
– Det var läskigt att gå ut på stan och intervjua främlingar. Vi trodde ingen skulle vilja prata med oss men det gick bra. Alla ville prata och var trevliga.
– Arbetsförmedlingen kommer att boka intervjuerna i förväg så det kommer att bli lättare än på kursen, lägger Bereket till.

Merhawit tycker tjänstedesign är en spännande metod och ser framemot att få använda den. 

De fyra praktikanterna kommer sammanlagt åker runt till 11 lokala arbetsförmedlingar. Förutom svenska och engelska pratar de arabiska eller tigrinja. I början på nästa år kommer ni att få höra hur det har gått för Bereket och Merhawit.

 

Taggar